Byta däck själv – så gör du

byta däck

Sommar och vinter behöver du som har en bil skifta däck. Många lämnar in bilen för att byta – men det är inte särskilt knepigt att fixa själv. Här visar vi hur du gör och vilken utrustning som behövs för ett säkert däckbyte.

Först och främst ska du se till att bilen står stadigt. Parkera den på en plan yta och lägg i handbromsen. Säkra gärna med klossar bakom däcken så att bilen inte börjar rulla.

Ta fram alla verktyg så att du har dem nära till hands. Du behöver en domkraft, ett fälgkors eller en hylsa med dragkraft. Använd även en pallbock som klarar bilens tyngd samt fett eller smörjmedel. Pallbocken är en försiktighetsåtgärd ifall domkraften skulle välta eller gå sönder.

Sätt domkraften på rätt plats under bilen. Ofta finns det markeringar på underredet eller utskrivet i instruktionsboken var domkraften ska placeras – se till att sätta domkraften där. Om du placerar domkraften på fel plats blir bilen obalanserad och du riskerar att skada underredet.

Alla bilar ska vara utrustade en domkraft för nödsituationer, men den är ofta ganska klen. Investera i en ordentlig domkraft som gör det enklare att lyfta upp och ner bilen. Även det fälgkors som ligger i bilen är främst avsett för nödsituationer och kan vara tungt och svårjobbat när du ska lossa alla fyra däck. Köp i stället en hylsa med dragkraft. Det gör arbetet både snabbare och enklare.

Så här byter du däck själv:

  • Ställ bilen på en plan yta, lägg i handbromsen och klossar bakom däcken.
  • Lossa alla hjulbultar ett halvt varv. Det här är enkelt att göra när bilen står kvar på marken.
  • Hissa upp bilen och skjut in en godkänd pallbock som klarar bilens vikt.
  • Lossa hjulen, ett i taget, genom att skruva ur hjulbultarna helt (lägg gärna hjulbultarna på en gammal tidning eller bricka så att du inte tappar bort dem eller riskerar att få smuts och grus i gängorna).
  • Undersök däcket och se till att de inte är för gamla (över 10 år) och att mönsterdjupet ser bra ut. Däckets ålder anges på däcksidan (de två första siffrorna av den fyrsiffriga nummerserien på däcket visar tillverkningsvecka och de två sista siffrorna tillverkningsåret).
  • När du monterar de nya däcken så se till att sätta de bästa däcken bak. Det förbättrar bilens vägegenskaper.
  • Kontrollera att bromsskivor och bromsbelägg ser bra ut, att de inte är rostiga eller nedslitna.
  • Smörj hjulbultarna med lite fett eller smörjmedel och montera sedan det nya däcket.
  • Skruva i hjulbultarna kryssvis tills de sitter ordentligt, ta bort pallbocken och sänk ner bilen igen.

Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. Om de sitter för hårt kan gängorna förstöras, om de sitter för löst kan de lossna. Kom även ihåg att efterdra hjulbultarna när du har kört ungefär 10 mil efter däckbytet.

Det sista du gör är att kontrollera lufttrycket i de nya däcken, rätt lufttryck hittar du i instruktionsboken eller klisterlappen i dörrkarmen på förarsidan. Att ha rätt lufttryck gör bilen säker och att den drar mindre bränsle.

Vi ses på vägen!