Så här byter du däck själv:
- Ställ bilen på en plan yta, lägg i handbromsen och klossar bakom däcken.
- Lossa alla hjulbultar ett halvt varv. Det här är enkelt att göra när bilen står kvar på marken.
- Hissa upp bilen och skjut in en godkänd pallbock som klarar bilens vikt.
- Lossa hjulen, ett i taget, genom att skruva ur hjulbultarna helt (lägg gärna hjulbultarna på en gammal tidning eller bricka så att du inte tappar bort dem eller riskerar att få smuts och grus i gängorna).
- Undersök däcket och se till att de inte är för gamla (över 10 år) och att mönsterdjupet ser bra ut. Däckets ålder anges på däcksidan (de två första siffrorna av den fyrsiffriga nummerserien på däcket visar tillverkningsvecka och de två sista siffrorna tillverkningsåret).
- När du monterar de nya däcken så se till att sätta de bästa däcken bak. Det förbättrar bilens vägegenskaper.
- Kontrollera att bromsskivor och bromsbelägg ser bra ut, att de inte är rostiga eller nedslitna.
- Smörj hjulbultarna med lite fett eller smörjmedel och montera sedan det nya däcket.
- Skruva i hjulbultarna kryssvis tills de sitter ordentligt, ta bort pallbocken och sänk ner bilen igen.
Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. Om de sitter för hårt kan gängorna förstöras, om de sitter för löst kan de lossna. Kom även ihåg att efterdra hjulbultarna när du har kört ungefär 10 mil efter däckbytet.
Det sista du gör är att kontrollera lufttrycket i de nya däcken, rätt lufttryck hittar du i instruktionsboken eller klisterlappen i dörrkarmen på förarsidan. Att ha rätt lufttryck gör bilen säker och att den drar mindre bränsle.
Vi ses på vägen!